Powrót do aktualności

Krzysiek na Mont Ventoux

Kiedy w ubiegłym roku Krzysztof po raz setny pokonał podjazd pod Velické Pleso (czyli do górskiego hotelu Śląski Dom, 1670 m. npm), Michał Białoński z Interia.pl zapytał go, jaki jest jego następny cel. -Mont Ventoux- odpowiedział Nasz Zawodnik.

Od tego czasu minął prawie rok, przychodziła i odchodziła pandemia, mieliśmy niekończące się problemy techniczne z rowerem. W końcu jednak udało się pokonać te wszystkie przeciwności losu i zaaranżować wyjazd do Francji.

Mont Ventoux to góra (1912 m. npm) leżąca w Prealpach Południowych, ok. 35 km na wschód od Orange, w departamencie Vacluse, w regionie Provence-Alpes-Côte d’Azure.

Góra przedziwna – piękna i przerażająca zarazem. Piękna, bo wyniosła, widoczna z daleka, wypiętrza się samotnie – trochę jak nasza Babia Góra – wśród znacznie niższego otoczenia. Przerażająca ze względu na kamienny, księżycowy krajobraz jej najwyższych partii.

Foto: Facebook

Można na nią podjechać od miejscowości Malaucène, albo od Bédoin, albo w końcu od Salut, z tym że drogi z Bédoin i z Salut łączą się ok. 6 km przed szczytem w pobliżu restauracji Chatelet Reynard.

Podjazd z Malaucène liczy 21 km o średnim nachyleniu 7,4 proc., maksymalnie 13,4 proc., przy przewyższeniu 1556 m. Od Bédoin z kolei mamy: 21 km długości, 7,5 proc. średniego nachylenia, maksymalnie 13,1 proc. i 1575 m. przewyższenia. Są to zatem zbliżone charakterystyki, z tym że od Malaucène jedziemy od początku mniej więcej jednostajnym, średnim nachyleniem, zaś od Bédoin pierwsze kilometry są niemal płaskie, a ok. 15 km przed szczytem zaczyna się nachylenie 9 – 10 proc. i niemal nie puszcza już do końca. Co kto woli.

Dla kolarzy, nawet amatorskich, średnia 7,5 proc. to nie jest wielka trudność. Ale dopowiedzmy: nie jest to trudność sama w sobie, natomiast skumulowana na długim odcinku stanowi wyzwanie. A tu mamy 21 km wspinaczki. W Polsce nie znajdziemy takich dróg i nie jesteśmy do nich przyzwyczajeni. Właśnie długość podjazdu decyduje o tym, że ta góra jest trudna. Według kryteriów Międzynarodowej Unii Kolarskiej zalicza się do kategorii HC – czyli najwyższej.

Przyjechaliśmy w rejon Mont Ventoux z okolic Tulle i rzeki Dordogne – tam też jest pięknie, a ukształtowanie terenu zaspokaja apetyty kolarzy – w piątek, 23 lipca. Nazajutrz zrobiliśmy trasę Malaucène – Mont Ventoux – Malaucène. Mnóstwo rowerzystów w każdym wieku, niektórzy na rowerach elektrycznych, przyjazne reakcje turystów, dobre i bezpieczne drogi. W miarę jazdy coraz bardziej odsłaniał się widok na okolicę Łysej Góry (tak też jest ona zwana) i na sam szczyt Mont Ventoux. Droga wije się i wije, końca nie widać. Wspinać się tak przez dwie i pół godziny, to może być nużące. Ale dla nas – niech kto chce, mi wierzy – nie było. Z czasem coraz więcej widać, coraz bardziej ma się świadomość, że cel będzie zdobyty, coraz więcej przygodnie spotkanych osób dodaje otuchy: Allez!, Courage! A tuż przed szczytem: Vous y êtes! To naprawdę miłe. Odpoczynek na szczycie, po takiej drodze, ma wszystkie inne odpoczynki pod sobą. A i widoki na każda stronę przednie.

25 lipca przypadało święto św. Krzysztofa – patrona Naszego Zawodnika. Tego dnia pojechaliśmy z Malaucène do Bédoin i stamtąd na górę przez słynne rozdroże przy restauracji Chatelet Reynard, o którym tyle razy mówili pp. Jaroński z Wyrzykowskim w Eurosporcie (od kilku lat pp. Jaroński z Baranowskim) w czasie transmisji z Tour de France. Z okazji imienin posiedzieliśmy dłużej na szczycie.

26 lipca pojechaliśmy z Malaucène na górę tą samą drogą, co w sobotę, ale na tym nie poprzestaliśmy. Zjechaliśmy na drugą stronę, do Chatelet Reynard, stamtąd wspięliśmy się na szczyt drugi raz tego dnia, a potem już wrócilismy na nasz camping. Kilometr powyżej Chatelet Reynard mieliśmy niecodzienne spotkanie.

Nawet osły lubią Mont Ventoux – polecamy każdemu.

Po powrocie do Polski wracamy do naszych planów w Stowarzyszeniu. Oto więc mamy przyjemność zapowiedzieć, że 11 września odbędzie się w Śląskim Domu challenge kolarski z Krzysztofem w roli głównej. Wkrótce więcej informacji na naszej stronie na Facebooku. Na razie wiedzcie tyle, że będzie to wyzwanie sportowe, które przełoży się także na pomoc finansową dla Łukasza Daty.